آراد آراد ، تا این لحظه: 9 سال و 5 ماه و 29 روز سن داره

مامان خانمی و اراد و اقای پدر

ورود به هفته 15مبارک جگر گوشم

1393/3/2 1:37
نویسنده : مامان خانمی
640 بازدید
اشتراک گذاری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اكنون طول بدن كودك شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتی متر، و وزن او در حدود 80 گرم است. كودك شما اكنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیك (به جای هوا) انجام می دهد كه به رشد كیسه های هوا در ریه های او كمك می كند. اكنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است، و می تواند همه مفصلها و اعضایش را حركت دهد. این بدان معنی است كه دستهای او بهتر كار می كنند. غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینكه پلك چشمهای او بسته است، چشمانش می توانند نور را احساس كنند. اگر شما یك نور شدید را به طرف شكم خود بتابانید، احتمالا كودك شما روی خود را از نور برمی گرداند. در اطراف كودك شما چیز زیادی وجود ندارد كه او بتواند مزه آن را امتحان كند، اما اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. اگر در این زمان سونوگرافی انجام دهید شاید و فقط ممكن است از جنیست كودك خود آگاه شوید! با این حال اگر این آزمایش هم نتوانست جنسیت كودك شما را تعیین كند ناراحت نشوید. تعیین جنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و وضعیت كودك در زمان انجام سونوگرافی بستگی دارد. كودك شما ممكن است به حالت حلقه زده قرار گرفته یا چرخیده باشد تا شما را سر كار بگذارد!





شما چگونه تغییر می کنید؟

احتمالا شما تا كنون حدود 2 كیلوگرم یا كمی بیشتر وزن اضافه كرده اید. اگر میزان اضافه وزن شما كمی كمتر یا بیشتر از این مقدار است خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانمهای حامله با یكدیگر متفاوت است. هرچند شما با نوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید اما ممكن است هر از چند گاهی با بروز یك عارضه جدید غافلگیر شوید. اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم از جمله عوارض حاملگی فرض كنید؛ زیرا افزایش هورمون استروژن ممكن است به تورم غشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود. حجم خون شما نیز در حال افزایش است كه در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (كه شامل رگهای بینی نیز می شوند) می گردد. در نتیجه ممكن است گاهی اوقات خون دماغ شوید. از آنجا كه حاملگی موجب ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما می شود و احتمال ابتلای شما به برخی عفونتهای خاص افزایش می یابد ممكن است بیشتر دچار سرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرك مانند دود سیگار، گرد و غبار و الكل دوری كنید. برای بهبود وضعیت منافذ بینی شبها از بخارساز یا مرطوب كننده های هوا استفاده كنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین می توانید از قطره نمكی بینی یا كلرور سدیم استفاده كنید. در صورتی كه وضعیتتان خیلی بد است از پزشك یا مامای خود در مورد استفاده از داروی ضد احتقان یا دكونژستانت سوال كنید.

اگر خود و همسرتان این روزها كمی استرس دارید نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ بسیاری از زوجها نگران سلامتی كودك و خیلی چیزهای دیگر هستند، مثلا اینكه آیا از عهده مسوولیت خود به عنوان والدین بر می آیند یا خیر؟ با این حال اگر مشكلات فیزیكی و بدنی شما كم باشد و كمی هم انرژی به دست آورید این دوره سه ماه می تواند بسیار جالب باشد. پس سعی كنید از آن لذت ببرید.

فعالیت های این هفته

با كودك خود حرف بزنید. این كار برای ایجاد پیوند بین شما و كودكتان بسیار خوب است. اگر حرف زدن با كودك، به نظر شما كار عجیب و غریبی است می توانید برایش داستان بگویید؛ یك كتاب، مجله یا روزنامه بخوانید؛ یا رازهای خود را به او بگویید! انجام این تمرین پس از تولد كودكتان در برقراری ارتباط بین شما خیلی كمك می كند بعلاوه حرف زدن با كودكان یكی از بهترین راههایی است كه در یادیگری زبان به آنها كمك می كند
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)